موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

زنا
زنا
زنا یک جرم حدی است و مجازات حدی به مجازات هایی گفته می شود که به دلیل سختی و مشقتی که دارند ، باعث می شوند مردم از انجام کارهای خلاف منع و محدود شوند که این موضوع  نوعی بازدارندگی از جرم را سبب می شود و روابط نامشروع را می توان به روابطی که میان زن و مرد بوده و روابط میان آن‌ها ، از رابطه عادی میان افراد فراتر رفته است و مرزهای شرعی، حقوقی و قانونی را رد کرده است.

روابط نامشروع

امروز با گسترش روابط افراد و به خصوص رابطه زن و مرد نامحرم با یکدیگر یکی از پر چالش ترین موضوعاتی است که همیشه در جامعه مطرح می شود.

در جوامع امروز وجود رابطه آزاد میان زن و مرد بسیار بیش از گذشته می باشد و به نوعی همین روابط آزاد باعث از هم گسستن روابط خانوادگی اشخاص می شود و همچنین باعث تشکیل دعاوی خانواده اعم از زنا، روابط نامشروع میان زن و مرد نامحرم و … می شود.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد زنا

روابط نامشروع را می‌توان به روابطی که میان زن و مرد بوده و روابط میان آن‌ها ، از رابطه عادی میان افراد فراتر رفته است و مرزهای شرعی، حقوقی و قانونی را رد کرده است.

درماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات چنین اذعان می دارد :

” ‌هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.”

تقبیل و مضاجعه

کلمه تقبیل جز کلمات عربی محسوب می شود به معنی بوسیدن  بغل کردن می باشد پس بوسیدن زن و مرد نامحرم اگر تحت شرایطی قرار بگیرد مصادق رابطه نامشروع به خود می گیرد و جزء جرایم قانون مجازات است.

کلمه مضاجعه نیز جز کلمات عربی بشمار می رود به معنی خوابیدن زن و مرد دررختخواب در کنار یکدیگر است.

رابطه نامشروع را می توان به هرگونه ارتباط دوطرفه میان زن و مرد نامحرم به قصد لذت جنسی بدون هرگونه تماس جنسی است.

تماس با وکلای پایه یک دادگستری در مورد زنا

خیانت یکی از موضوعاتی است که در جامعه ی ما وجود دارد و بایستی به صورت بی پروا در مورد آن صحبت نمود و بدون شک جزء آسیب رسانده ترین مواردی است که باعث انحلال و از هم گسستن بنیان خانواده می گردد.

“معمولا” زمانی که در مورد روابط این چنینی با افراد صحبت می کنیم برای تسکین درد های خویش از آن یاد می نمایند که تبعات بسیار بدی به همراه دارد.

از پیامدهای رابطه با زن متاهل و رابطه با مرد متاهل این است که “معمولا” رابطه ی شما به صورت مخفیانه است. این رابطه شاید در ابتدای امر برایتان جذاب باشد ولی در بلند مدت در شما ایجاد تنش می کند. تا جایی که ممکن است این روابط باعث بروز رفتارهایی در شما شود که حتی از طرف خود شما نیز قابل قبول نباشد. فشارهای اخلاقی، اجتماعی و روانی این ماجرا همواره باعث آزار شما خواهد شد.

از دیگر عوامل می تواند بی اعتمادی باشد که یکی از بدترین پیامدهای رابطه با فرد متاهل است. و عوامل بسیاری دیگر نیز می توان از آن ها یاد کرد.

مجازات رابطه ی مرد مجرد با زن متاهل

خیانت در هر شکل و هر لباسی از سوی هیچ فردی قابل قبول نیست. اما شاید یکی از غیرقابل تحمل ترین اشکال آن خیانت زنان متاهل باشد که در جامعه ایران به هیچ وجه پذیرفته نیست.

در خصوص مجازات رابطه با زن متاهل باید گفت: قانون مجازات اسلامی درمورد زنای مرد مجرد با زن متاهل می گوید: برای زانی محصن حد زنا و برای زانیه محصنه رجم ( سنگسار) می باشد.که امروزه دیگر از رجم استفاده نمی شود و حکم اعدام را صادر می نمایند. چنانچه زنا با شاهد اثبات شده باشد، مجازات زانیه محصنه و زانی محصن اعدام است.

بر طبق ماده ۲۲۶ قانون مجازات اسلامی احصان در هریک از مرد و زن به نحو زیر محقق می‌شود:

” الف – احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قُبُل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قُبُل را با وی داشته باشد.

ب – احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قُبُل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قُبُل را با شوهر داشته باشد. “

همچنین بر طبق ماده ی ۲۲۸ از قانون مجازات های اسلامی، چنان چه زانی نابالغ و زانیه بالغ باشد، مجازات زانیه تنها ۱۰۰ ضربه ی شلاق است.

طبق ماده ی ۲۳۰ از قانون مجازات های اسلامی، در مواقعی که فرد مرتکب، غیر محصن بوده باشد، ۱۰۰ ضربه ی شلاق است.

پاسخ سوال هایی در پیرامون زنا و رابطه نامشروع

۱-آیا رابطه نا مشروع همان زنا است؟

خیر رابطه نا مشروع و زنا تفاوت هایی دارند.

۲- . من به تازگی به همسرم(زنم) شک داشتم و بعد از چک کردن گوشیش فهمیدم که با مردی غریبه در ارتباط هست و باهاش رابطه دارد اگر به دادگاه مراجعه کنم چه حکمی برای زنم و آن مرد هست و اگر طلاقش ندهم چگونه باید اقدام کنم؟

مهر زوجه تحت هیچ شرایطی زائل و از بین نمی رود. در خصوص مراوده زوجه با شخص یا اشخاص نامحرم در صورت جمع آوری و ارائه دلائل محکمه پسند و اثبات اتهام، مرتکبین به مجازات رابطه نامشروع غیر زنا از ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

۳-همسرم به مدت ۲ سال با مردی که وی نیز متاهل بوده ارتباط تلفنی و پیامکی و عاطفی و روابط همبستر شدن داشته است که در این روابط از طرف مرد مورد حمایت مالی و ارضای عاطفی و جنسی قرار می گرفته است.

وی با اعتراف به این موضوع و نیز اظهار به این مسئله که هیچگونه تهدید و ارعابی نبوده است و به گفته زن این روابط به لحاظ میل و اراده و علاقه خودش صورت گرفته و مرد او را با حرف ها و پول و هدایا مورد لطف قرار داده و “اصطلاحا” او را گول زده است. حال با دانستن این موارد من به عنوان شوهر حق شکایت از کدامین را دارم و برچه اسناد و مدارکی آن مرد را می‌توانم محکوم کنم؟

طبق قانون، اثبات رابطه بین زن و مرد اگر فقط رابطه نامشروع غیر زنا باشد با اقرار و پیامک و ریز مکالمات تلفن بدون دلیل و عکس و فیلم می تواند موجب شلاق تعزیری باشد. اما اگر هدف اثبات رابطه نامشروع از نوع زنا باشد با اقرار و شهادت چهار مرد و یا علم قاضی می باشد و مجازات آن هم به دلیل اینکه متاهل هستند سنگسار می باشد.

این امر سخت و تقریبا غیر ممکن است. می توان تحت عنوان رابطه نامشروع علیه هر دو شکایت کرد و قطعا در صورت اثبات مجازات می شوند البته در مورد حقوق قانونی زن مثل مهریه یا نفقه اثبات این امر هیچ تاثیری ندارد.

 

تفاوت زنا با روابط نامشروع

زنا یک جرم حدی است. مجازات حدی به مجازات هایی گفته می شود که به دلیل سختی و مشقتی که دارند، باعث می شوند مردم از انجام کارهای خلاف منع و محدود شوند که این موضوع  نوعی بازدارندگی از جرم را سبب می شود و به عبارت دیگر قانون گذار این جرم را از گستره ی شرع تبدیل به قانون کرده است و شامل مجازات های حدی می گردد از نمونه های جرم حدی می توان به اعدام، شلاق، قطع چهار انگشت دست و پا را نام برد.

اثبات جرم نامشروع و زنا بسیاردشوار است “اصولا” شرایطی که می توان بر اساس آن جرم زنا را اثبات نمود، دشوار تر از نحوه اثبات رابطه نامشروع می باشد.

از دیگر تفاوت های زنا و جرم نامشروع می توان به تعیین دامنه این دو نوع جرم اشاره کرد و هر رابطه ای که مصداق رابطه ای غیر عرفی میان زن و مرد باشد و منفی عفت قرار گیرد جز اینگونه روابط است ولی در مقابل زنا تنها عملی را شامل می شود که طبق تعریف قانون از جرم زنا (دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن) صورت گرفته است.

مورد بعدی تفاوت زنا و رابطه نامشروع را می توان تفاوت در شرایط تحقق آن‌ها دانست. زنا برای محقق شدن به شرایط خاصی نیاز دارد ؛ اما رابطه نامشروع صرف وجود یک رابطه نامشروع مثل گرفتن دست یکدیگر یا ارتباطات تلفنی خارج از چارچوب یا حتی کنار هم راه رفتن شکل می گیرد.

 

انواع زنا

زنای محصنه یا محصن

اگر یک زن متأهل با وجود شرایط مذکور زنا کند، به فعل رخ داده زنای محصنه گفته می‌شود و اگر زانی مرد متاهل باشد زنای محصن گفته می‌شود.

زنای غیر محصنه

زنای غیر محصنه به زنایی گفته می شود که محصنه نیست. زنای غیر محصنه به دو دسته تقسیم می شود :

۱- زنای غیر محصنه فرد متاهل : به این ترتیب که اگر فرد متاهلی به دلیل غیبت طولانی همسرش یا بیماری او و مواردی از این دست، نتواند با او رابطه جنسی داشته باشد، زنا غیر محصنه خواهد بود .

۲- زنای غیر محصنه فرد مجرد : در زنای غیر محصنه فرد مجرد، فرد به اراده خودش اقدام به برقراری رابطه زنا می کند.

زنای به عنف

زنای به عنف به این شرح است که به صورت اجباری صورت گرفته و یکی از دو طرف رضایتی به عمل ندارند برای نمونه زمانی که مردی به زنی تجاوز می کند در زمانی که به زور عمل انجام می شود و اگر زن تسلیم گردد در این مورد نیز باز زنا صورت گرفته است.

دادگاه صالح جرم زنا

دادگاه رسیدگی کننده جهت جرایم منافی عفت دادگاه کیفری دو می باشد مگر اینکه در قانون در صلاحیت مرجع دیگری باشد ولی در جرایم دیگر منافی عفت همچون سنگسار، اعدام در دادگاه کیفری یک انجام می شود.

“ماده ۳۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری”

«متهم در دادگاهی محاکمه می شود که جرم در حوزه آن واقع شود. اگر شخصی مرتکب چند جرم در حوزه‏ های قضائی مختلف گردد، رسیدگی در دادگاهی صورت می گیرد که مهمترین جرم در حوزه آن واقع شده باشد. چنانچه جرائم ارتکابی از حیث مجازات مساوی باشد، دادگاهی که مرتکب در حوزه آن دستگیر شود، به همه آن‌ها رسیدگی می کند. در صورتی که متهم دستگیر نشده باشد، دادگاهی که در ابتدا تعقیب در حوزه آن شروع شده است، صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد.»

راه های اثبات زنا

۱- شهادت شهود

برای شهادت شهود بایستی حضور ۴ مرد عادل که انجام زنا را دیده باشند یا ۳ مرد و ۲ زن انجام زنا را دیده باشند زنا ثابت می گردد.

۲ اقرار طرفین

اقرار طرفین در این مورد خود فردی که عمل زنا را انجام داده باید اقرار به انجام چنین کاری کرده باشد در این صورت ثابت می گردد و می بایست شخصی که اقرار به زنا کرده دارای شرایط ذیل باشد :

۱- “اولا” شخصی که اعتراف به زنا می کند عاقل و بالغ باشد.

۲- فرد باید با اراده خودش اقرار به زنا کند و در این کار اختیار داشته باشد.

۳- فرد باید ۴ مرتبه به اینکه زنا کرده است اقرار کند اقرار کمتر یعنی دو یا سه مرتبه، موجب اثبات زنا نمی شود.

۴- اقرار باید حتما نزد قاضی باشد، اقرار نزد سایر افراد اعتباری ندارد.

۳-علم قاضی

به نوعی به قاضی ثابت شود که جرمی رخ داده است همچنین یکی از راه های اثبات زنا نیز علم قاضی می باشد برای مثال فیلم ، عکس و ضبط صدا زمانی که برای قاضی محرز شود به واسطه آن زنا رخ داده قاضی می تواند حکمی بر مبنای زنا صادر نماید.

وکالت و مشاوره تخصصی با وکیل

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »