موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

مالیات بر مسکن و خودرو لوکس
مالیات بر مسکن و خودرو لوکس
مالیات عبارت است از پولی که طبق قانون توسط افراد جامعه به دولت پرداخت می شود. هدف از پرداخت مالیات تامین کردن مخارج عمومی جامعه می باشد به عبارتی دیگر مالیات برای بهره‌ بردن از امکانات و منابع کشوری که افراد در آن ساکن هستند، که می بایست جهت تامین مخارج جامعه پرداخت نمایند، مالیات انواع مختلفی دارد برای نمونه مالیات بردرآمد، مالیات بر مشاغل، مالیات بر ارز، مالیات بر مسکن، مالیات بر خودرو و ...

مالیات بر مسکن به چه صورت است؟

برای تعریف مالیات بر مسکن ابتدا می‌بایست با مفهوم مالیات آشنا شد مالیات در معنای ساده بدین شرح است که پولی که طبق قانون توسط افراد جامعه به دولت پرداخت می شود مالیات نام دارد، هدف از پرداخت مالیات تامین کردن مخارج عمومی جامعه می‌باشد.

به عبارتی دیگر مالیات برای بهره‌ بردن از امکانات و منابع کشوری که افراد در آن ساکن هستند، که می بایست جهت تامین مخارج جامعه پرداخت نمایند، مالیات انواع مختلفی دارد برای نمونه مالیات بردرآمد، مالیات بر مشاغل، مالیات بر ارز، مالیات بر مسکن، مالیات بر خودرو و …

یکی از انواع مالیات ها، مالیات بر مسکن است که مربوط به معاملات املاک می شود، همچنین مربوط به صنف ساختمانی می باشد، این نوع مالیات را نمی توان همانطور که در نظر دارید در بیشتر  اصناف مالیات أخذ می گردند مالیات بر مسکن نیز همین صورت می باشد.

تماس با وکیل پایه یک دادگستری در مورد مالیات بر مسکن

بر اساس بند یک ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم ایران، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به هر نوع اموال و املاکی که در کشور دارند برابر مقررات مرتبط مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

انواع مالیات بر مسکن

۱. مالیات بر اجاره املاک مسکونی

  • مالیات اجاره دست اول

این نوع مالیات را در مورد املاکی که توسط مالک ملک به اجاره داده می شود را شامل می گردد. در اینجا مالک خانه موظف به پرداخت مالیات می باشد.

لازم به ذکر است که مالیات ساختمان ها طبق ماده ۵۴ قانون مالیات های املاکی محاسبه می گردد.

شرح ماده ۵۴ قانون مالیات‌ها :

“در آمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره یا مالیات بر اجاره املاک مسکونی واگذار می گردد عبارت اند از کل مال الاجاره ، اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر کردن ۲۵ درصد بابت هزینه ها ، استهلاک و هم چنین تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.”

  • مالیات اجاره دست دوم

زمانی که مستاجر محل مورد اجاره را به‌ شخصی دیگر اجاره بدهد، مشمول پرداخت مالیات اجاره‌ دست دوم می‌ شود. در اینجا صاحب اصلی ملک یا همان موجر، مالک نیست.

۲. مالیات ساخت و ساز و فروش ملک

براساس قوانین تصویب شده هر گونه ساخت و ساز مسکن شامل ۱۵ تا ۲۵ درصد مالیات از محل سود سازنده از اولین فروش آن واحد مسکونی می شود.

بر اساس این مصوبه سازندگان حقیقی اعم از خرده سازان (بساز و بفروش ها) و انبوه سازان می بایست رقمی معادل ۱۵ تا ۲۵ درصد درآمد حاصل از اولین فروش واحد یا واحدهای ساخته شده را به دولت اختصاص دهند.

سازندگان حقوقی (شرکت های ساختمانی دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه) ۲۵ درصد از درآمد حاصل از فروش واحدهای نوساز خود را به دولت می دهند، شرکت های تعاونی مسکن نیز ۱۸.۷۵ صدم درصد از سود ساخت و فروش املاک نوساز خود را به سازمان امور مالیاتی واگذار خواهند کرد.

تماس با وکیل پایه یک دادگستری

۳. مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی

چنانچه فردی بخواهد یک واحد آپارتمان متعلق به خود را که ارزش معاملاتی آن یک میلیارد تومان است به بهای ۷۰۰ میلیون تومان در طی سند رسمی به شرکتی دولتی یا شهرداری یا مؤسسه دولتی واگذار کند، نحوه محاسبه مالیاتش به طریق زیر است:

۳۵۰ میلیون تومان ۵ درصد ×۷۰۰ میلیون

۴. مالیات بر مسکن های خالی

بر اساس مصوبه ای که اخیرا هیئت دولت در خصوص مالیات بر ساخت و ساز به تصویب رسانده، ساخت و ساز واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر معاف از مالیات است.

مالکان واحدهای مسکونی واقع در شهرهایی با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت فقط سال اول از پرداخت مالیات معاف هستند. ولیکن می بایست از سال دوم به بعد به شرح زیر مالیات پرداخت نمایند.

سال دوم : معادل یک‌ دوم مالیات بر اجاره را بپردازند.

سال سوم : معادل مالیات بر اجاره پرداخت کنند.

سال چهارم و پس از آن : معادل یک و نیم برابر مالیات اجاره  طبق “ماده ۵۴ ” درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره یا مالیات بر اجاره املاک مسکونی واگذار می گردد.

عبارت اند از کل مال الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر کردن ۲۵ درصد بابت هزینه ها، استهلاک و هم چنین تعهدات مالک نسبت به مورد “اجاره” مکرر را پرداخت نمایند.

همچنین اگرچه هنوز از مالیات بر سود بانکی و عایدی سرمایه خبری نشده، ولی گفته شده قرار است اعمال مالیات برخانه ‌های خالی هم از سال آینده با همکاری شهرداری‌ها عملیاتی شود.

به عبارتی وضع مالیات بر بخش‌های خاصی مثل بر مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات از تراکنش، سود و …  می‌تواند نه ‌تنها اثر منفی روی رشد بر جای نگذارد، بلکه اثر مثبت هم به دنبال داشته باشد. در اینجا هدف از دریافت مالیات بر ثروت انباشته شده و بلا استفاده است که هم اختلاف طبقاتی را کاهش می‌دهد و  هم سرمایه‌ها را به سمت محل‌های مولد هدایت می‌کند.

مالیات بر مسکن و خودروی لوکس

کالای لوکس

در معنی عامه اگر بخواهیم کالای لوکس را شرح دهیم منظور از آن به کالایی گفته می شود که به علت ارزش و بها و هزینه بالایی که دارند مشتریان مخصوص به خود را دارد کالاهای لوکس مشخصات فنی و مختص به خود را دارند و “معمولا” جزء اجناس مرغوب محسوب می شوند.

لازم به ذکر است کالای لوکس ویژگی‌های خاص و منحصر به ‌فردی نسبت به کالای غیرلوکس دارد. از این ویژگی‌ها می‌توان به تفاوت در قیمت، کیفیت، زیبایی، کمیاب بودن، خارق‌ العاده بودن و نمادین بودن آن اشاره کرد.

مالیات بر دارایی لوکس

مالیات بر املاک و خودرو در واقع مالیاتی است که بر مالکیت یک دارایی‌ لوکس و گران ‌قیمت وضع می شود به این صورت که یک نرخ تعیینی بر اساس ارزش دارایی مشخص و پرداخت می‌شود.

نه آن که بخشی از ملک به‌ عنوان مالیات أخذ شود که این توسط مراجع رسمی و دولتی هر مکان و منطقه به‌طور جداگانه مشخص می‌شود. این مقام می‌تواند شهرداری، دولت، اداره دارایی، مراجع قضایی و …  باشد.

طبق گزارش های واصله که از کمیسیون مجلس صادر می شود قرار است خانه و خودروهای لوکس، مشمول مالیات سالیانه شوند. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق خودروهای بالای یک میلیارد تومان و خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند.

این مالیات که مالیات بر ثروت محسوب می‌شود و کمترین اثرات منفی اقتصادی را دارد، علاوه بر افزایش درآمد دولت، باعث کاهش فاصله طبقاتی و تقویت عدالت در جامعه می‌شود.

نکته قابل توجه در راستای تمرکز زدایی قرار است خانه‌ها و خودروهای لوکس، مشمول مالیات سالیانه شوند. این نوع مالیات معطوف به مالکیت افراد بر یک دارایی گران‌قیمت خواهد بود.

در صورت اجرا، می‌توان آن را قدم اول در راستای تمرکز زدایی ثروت به حساب آورد. لازم به توضیح است مالیات بر واحد مسکونی لوکس از طرف فروشنده و مالیات بر نقل و انتقال املاک از طرف خریدار پرداخت می گردد.

تماس با وکیل پایه یک دادگستری

فرمول أخذ مالیات بر خودرو و املاک مسکونی

بر اساس آنچه کمیسیون تلفیق مجلس گزارش داده، واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که دارای ارزش‌های ذیل باشند، در سال آینده مشمول مالیات هستند.

واحد مسکونی با ارزش روز معادل ۱۰ میلیارد تومان معادل ۱۰۰ میلیارد ریال  و بیشتر به نرخ زیر مشمول مالیات می‌شود :

۱ ــ نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار.

۲ ــ نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان، دو در هزار.

۳ ــ نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان، سه در هزار.

۴ ــ نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان، چهار در هزار.

۵ ــ نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار.

بر اساس این مصوبه، اگر خانه‌ای ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد یعنی معادل ۱۵۰ میلیارد ریال، صاحب این واحد مسکونی باید سالانه ۵  میلیون تومان مالیات معادل ۵۰ میلیون ریال پرداخت کند، اگر خانه‌ای ۲۵ میلیارد تومان  معادل ۲۵۰ میلیارد ریال ارزش داشته باشد صاحب آن باید سالانه ۲۵ میلیون تومان معادل ۲۵۰ میلیون ریال مالیات بپردازد.

فرمول أخذ مالیات خودروهای لوکس

به شکل کلی می توان گفت که نه تنها خودروهای لوکس وارداتی، بلکه حتی ماشین های قدیمی ساخت داخل نیز در ایران بسیار گران قیمت هستند و به همین دلیل نیز بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان، خودرو در ایران کالایی سرمایه ای محسوب می شود.

۱ ــ نسبت به مازاد یک تا ۱.۵ میلیارد تومان  ، ۰.۵ درصد.

۲ ــ نسبت به مازاد ۱.۵ تا سه میلیارد تومان ، یک درصد.

۳ ــ نسبت به مازاد سه میلیارد تومان به بالا ، ۱.۵ درصد.

بر این اساس، خودروی سه میلیارد تومانی، مالیات سالانه ۱۵ میلیون تومان و خودروی پنج میلیارد تومانی هم مالیات سالانه ۳۰ میلیون تومان را باید پرداخت کند.

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم با دراختیار داشتن وکلای مجرب در تمامی زمینه‌های حقوقی و کیفری به ویژه پرونده‌های مالیاتی توسط بهترین وکیل مالیاتی ما انجام می‌شود، همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.

درصورت نیاز به مشاوره با وکیل و کسب اطلاعات حقوقی بیشتر با شماره پنج رقمی ما ۵۴۷۶۴ تماس حاصل نماید. 

وکالت و مشاوره تخصصی با وکیل

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »