موسسه حقوقی و آموزشی فرهنگ تفاهم

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

۰۲۱-۵۴۷۶۴​

برای مشاوره حقوقی آنلاین با ۰۹۱۲۰۴۷۷۱۱۶ تماس حاصل نمایید

توقیف اموال برای مهریه
توقیف اموال برای مهریه
زوجه می تواند برای مطالبه مهریه به دایره اجرای ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و تقاضای توقیف اموال همسرش را بنماید و چنانچه زوج مالی نداشته باشد زوجه می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست حقوقی مطالبه مهریه تقدیم نماید. 

توقیف اموال برای مهریه

درکشور ما پس از آن که عقد نکاح صحیح میان زن و مرد واقع شد،قانون مدنی یک سری حقوق و تکالیف اعم از مالی و غیر مالی برای هر دو طرف در نظر می گیرد که یکی از این تکالیف، پرداخت مهریه از سوی شوهر می باشد. 

[pbp id=1]

راه حل قانونی  که در این خصوص می توانیم به آن اشاره نماییم این است که اگر اموالی به نام مرد وجود داشته باشد به شرط آن که جز مستثنیات دین محسوب نشود ، زوجه می تواند برای مطالبه مهریه به دایره اجرای ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و تقاضای توقیف اموال برای مهریه را بنماید و چنانچه زوج مالی نداشته باشد زن می تواند با ارائه دادخواست مهریه روند دریافت مهریه خود را از طریق دادگاه پیگیری نماید. 

پس از آن که عقد نکاح میان زن و مرد مطابق قوانین اسلامی جاری شد پرداخت مهریه به مانند یک حق برگردن مرد قرار خواهد گرفت در این خصوص قانون ۱۰۸۲ قانون مدنی صحبت نموده است . 

ماده۱۰۸۲:«به محض آن که نکاح بین طرفین صورت گرفت زن صاحب مهریه خود می شود و می تواند هر نوع دخل و تصرفی در آن بنماید. 

این موضوع را بهتر است بدانید که قانون گذار برای مطالبه مهریه شرایط خاصی قرار نداده است به این معنی که نیازی نیست زوجه برای دریافت مهر خود دلیل و مدرک خاصی ارائه دهد .

با این حال در اکثر موارد هنگامی که زن و شوهر در زندگی مشترک دچار اختلاف می شوند، زوجه اقدام به گرفتن مهریه می کند که در این خصوص پیشنهاد می شود خانم برای اطلاع دقیق و درست از حقوق خود از یک وکیل باتجربه مشاوره حقوقی بگیرد.

تماس با وکیل دادگستری

چنانچه زوجه بخواهد از حق قانونی و شرعی خود استفاده کند، هرچند پیشنهاد ما در این گونه پرونده ها استفاده از وکیل پایه یک دادگستری برای پیگیری پرونده می باشد، با این حال اگر خود زوجه بخواهد شخصا  اقدام به مطالبه مهریه نماید باید چند مورد را در نظر بگیرید که به شما این موارد را بیان خواهیم نمود:

  • در صورتی که مرد ازخود اموالی داشته باشد ،زن می تواند برای دست یابی سریع تر به طلبش،به دایره اجرای ثبت مراجعه کند و با معرفی اموالی از شوهرش، تقاضای توقیف و فروش آن اموال را بنماید اداره اجرای ثبت اسناد رسمی پس از در خواست زن، ئاستعلامی در خصوص اموال مورد نظر می گیرد.

      چنانچه پس از استعلام معلوم گردد شوهر مالی به نام خود دارد،دایره اجرای ثبت اقدام به توقیف اموال و فروش آن طبق ضوابط‌ قانونی می نماید.

  • در این جا زوجه این مورد را باید مدنظر داشته باشد که اگر احتمال این وجود دارد که قبل از آن که به اداره ثبت اسناد رسمی مراجعه کند و  اموال شوهرش را توقیف نماید، زوج از ترس پرداخت مهریه و توقیف اموال، اقدام به فروش و انتقال اموالش می نماید، از مرجع حقوقی درخواست نماید تا اختیار زوج را در خصوص هرگونه نقل و انتقال اموالش بگیرد که در اصطلاح حقوقی به آن تامین خواسته می گویند که درخواست صدور تامین خواسته علاوه بر آن که توسط خود شخص انجام میشود وکیل متخصص نیز می تواند این امر را انجام دهد.

این حق در ماده۱۰۸قانون آیین دادرسی مدنی برای زوجه قرار داده شده است به این صورت که مطابق قانون خواهان دعوا می تواند قبل از آن که دادخواستی را ثبت نماید و یا ضمن دادخواست دعوا و در جریان دادرسی از دادگاه درخواست تامین خواسته داشته باشد و دادگاه مکلف به قبول آن می باشد.

توقیف اموال و مستثنیات دین

همان طور که بیان نمودیم زن این اختیار را دارد که هر زمان که خواست مهریه خود را از همسر خود طلب نماید با این حال دانستن این مطلب مهم است که بدانیم یک دسته از اموال هستند که قابل توقیف برای دریافت مهریه نیستند که به این دسته از اموال در اصطلاح حقوقی “ مستثنیات دین”  گفته می شود به عبارت ساده تر اگر کسی به ما دینی داشته باشد ما نمی توانیم به خاطر این که شخص مقابل نسبت به ما بدهی دارد از اموالی که تحت عنوان مستثنیات دین می باشد استفاده نماییم و تقاضای توقیف داشته باشیم. 
 

 در ماده۲۴ قانون نحوه محکومیت های مالی در خصوص موارد مستثنیات دین صحبت کرده است که به آن اشاره می نماییم: 

۱-ساختمانی که برای زندگی محکوم علیه در نظر گرفته شده در شان او در حالت اعسار باشد.

۲- وسایل منزل برای زندگی محکوم علیه و افراد تحت سرپرستی او کافی و فراهم باشد. 

۳- مواد غذایی به اندازه نیاز محکوم علیه و اشخاص تحت سرپرستی او .

۴-وسایل و ابزار کار کسبه که برای امرار معاش محکوم علیه ضروری و مورد نیاز است.

۵-تلفن مورد نیاز محکوم علیه

۶-مبلغی که ضمن عقد اجاره به محکوم علیه پرداخت می گردد، به شرط آنکه بدون پرداخت اجاره دچار عسروحرج گردد و آن ملک مستاجره بالاتر از شان و منزلت او نباشد. 

مشاوره حقوقی

با توجه به موارد ماده ۲۴ قانون جدید نحوه محکومیت های مالی، اگر مردی برای تامین مخارج زندگی اش تنها یک تاکسی داشته و از آن راه کسب درآمد می کند ما نمی توانیم آن تاکسی را به عنوان مال،معرفی و توقیف نمایم.

همچنین ابزار تحقیقاتی که یک دانشمند و نخبه برای انجام مطالعات خود به آن احتیاج دارد قابل توقیف نیست. 

تا این جا بررسی کردیم که اگر زوج، اموالی به نام خود داشته باشد،زوجه چه مراحلی را باید برای توقیف آن طی نماید.

اما اگر زوج هیچ مالی به نام خود نداشته باشد،زن به اداره ثبت اسناد رسمی مراجعه می کند  و نامه ای مبنی بر این که زوج مالی به نام خود ندارد دریافت می نماید، پس از آن برای مطالبه مهریه می تواند به دادگاه خانواده محل اقامت خود یا اقامت همسرش مراجعه نماید، و دادخواست حقوقی مطالبه مهریه بنماید.

در نهایت این در خواست در قسمت اجرای احکام مدنی دادگاه بررسی گشته و ثبت می شود تا این امکان را برای زوجه فراهم نماید که چنانچه در آینده، زوج اموالی به دست آورد،زن امکان توقیف آن ها را داشته باشد البته به شرط ان که تا آن زمان، مهریه زن به طور کامل پرداخت نشده باشد.

در چنین موارد حقوقی،علی الخصوص پرونده های طلاق،مهریه، نفقه ، اجرت المثل و…..پیشنهاد ما این است که به مقاله وکیل خانواده مراجعه نمایید و از یک وکیل  با سابقه و توانمند استفاده کنید تا حقوقتان مورد تضییع قرار نگیرد. 

موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم در راستای احقاق حقوق شما با همکاری وکلای متخصص در همه زمینه های حقوقی و کیفری و همچنین پرونده های مطالبه مهریه، آماده ارائه خدمات می باشد. موسسه با در اختیار گذاشتن وکیل ماهر و متخصص مهریه می تواند به احقاق حقوق شما در مقابل تضییع آن شما را یاری نماید

پ.ه

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

12 پاسخ

  1. سلام من سال۹۵یکطرفه جداشدم ومهریه ونفقه بهم تعلق گرفت ورای نهایی صادرشد برای مهریه اجرای احکام نرفتم وچون مکانش نامعلوم بودحکم جلب نگرفتم پروندم نبستم الان دوباره ازدواج مجددکردم میتونم برای توقیف اموال اقدام کنم طبق همون رای صادرشده

    1. سلام اگر حکم قطعی باشه آره بعد ببین اگه طرف مال داره اقدام کن. یعنی سند رسمی. اگه نداره ارزش دوندگی نداره تقسیط میشه تازه بگردی آدرسش پیدا کنی مکافاتیه اگه ثنا داره نیاز به آدرس نداره نکته بعدی اگه یه خونه یا محل کسب داره این ها توقیف نمیشن مستثنیات دین است. روند مهریه خیلی طولانی و خسته کننده است اگه مال نداره دنبالش نرو

      1. سلام وقت بخیر از همراهی شما سپاس گزاریم موسسه حقوقی فرهنگ تفاهم

  2. سلام خسته نباشید من یکحانه خریدم وبه نام زن زدیم مقداری قسط دارد که نمامشرا خودم داده ومیدهم البته پولش را میدهم خانم خودش میریزد حال دومیلیارد بمن ارث رسیده که میخواهد با گذاشتن محریه به اجراانراهم بگیرد ومن دیگر هیچ ندارم وباید بروم وبمیرم ایادادگاه با من این چنین میکند

  3. سلام من میخوام جدا بشم و شوهرم فقط ی ماشین و ی موتور ب نامش هست .میشه توقیف کرد ؟ واینکه فقط باید برم اداره ثبت یا اینکه اول باید برم دادگاه ؟

    1. سلام وقت بخیر بله میتونید اقدام کنید هم از طریق اداره ثبت هم دادگاه بسته با شرایط داره. در رابطه با این موضوع میتونیدبا وکلای متخصص خانواده مجموعه حقوقی فرهنگ تفاهم در تماس باشید. ۰۲۱۵۴۷۶۴

  4. اگه مرد هیچی ب نامش نداشته باشه
    زن میتونه بگه من درخواست قطع کردن عضوی از بدنش رو میخام؟

  5. اگر بعد از اجرای حکم و تقسیط حکم مرد مالی به دست بیاورد میشه به عنوان مهریه توقیف کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

وکیل وصول دیه

وکیل وصول دیه

متن سربرگ خود را وارد کنید تعریف دیه دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام بشمار می‌رود و مطابق تعاریف فقهی، مال یا پولی می‌باشد که به واسطه کشتن انسان یا

ادامه‌ی مطلب »